Kliknij i pomóż – nie tylko „Pajacyk”

Każda z nas zna smutnego drewnianego pajacyka, którego twarz rozwesela się, gdy tylko napełnimy jego brzuszek kliknięciem. Nie wszystkie jednak pamiętamy o odwiedzaniu jego strony WWW. Część osób nawet nie wie, na czym polega taka forma dobroczynności.

Organizacje charytatywne zawsze zmagają się z tym samym problemem: jak namówić ludzi do pomocy? Jak zachęcić ich do działania na rzecz innych, jak zaangażować w kampanie dobroczynne? W dobie wszechobecnego internetu założenie strony, która poszerzy krąg odbiorców przekazu, wydaje się najprostszym rozwiązaniem. Jednak żeby wyróżnić się na tle innych, podobnych adresów WWW, należy zaoferować coś więcej. Dla naszego społeczeństwa, z roku na rok coraz bardziej zabieganego, w internecie liczy się przede wszystkim czas i łatwość obsługi witryny.

Kliknij

Najszybciej pomóc możemy poprzez strony typu „click to donate”, na których jedno nasze kliknięcie zapewnia organizacji wsparcie finansowe sponsorów. W Polsce najlepszym przykładem jest www.pajacyk.pl, prowadzony przez Polską Akcję Humanitarną program dożywiania dzieci w szkołach. Zasada, na jakiej działa, jest taka sama, jak w przypadku innych stron „click to donate”: po kliknięciu odpowiedniej ikony zostajemy przekierowani do strony z podziękowaniem i reklamami sponsorów, a konto organizacji, którą wsparliśmy, zostaje zasilone. Najczęściej są to niewielkie sumy, np. w przypadku „Pajacyka” kwota pokrywa jeden posiłek dla dziecka, w przypadku innych polskich stron jest to zazwyczaj kilka groszy. Oczywiście osoba klikająca nie ponosi żadnych kosztów. W sieci znaleźć można wiele list, na których strony „do klikania” posegregowane są tematycznie, wystarczy wpisać w wyszukiwarce click to donate lub klikaj i pomagaj. Większość uzyskanych wyników to strony zagraniczne. Duża część z nich wymieniona jest na www.thenonprofits.com. Wciąż niewiele jest polskich organizacji charytatywnych, które możemy wesprzeć w ten sposób. Poza „Pajacykiem” są to między innymi www.polskieserce.pl Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii w Zabrzu, www.okruszek.org.pl Fundacji „Bliźniemu swemu”, www.habitat.pl organizacji Habitat for Humanity.

Podpisz

Organizacje pozarządowe nie zajmują się jedynie bezpośrednim działaniem. Ich celem bywa również wpływanie na koncerny, polityków oraz korzystanie z prawa inicjatywy ustawodawczej przysługującego grupie minimum 100 000 osób. Podpisy muszą zostać zebrane na piśmie, petycje internetowe nie mają więc mocy prawnej. Są jednak istotnym punktem wielu kampanii, gdyż nagłaśniają je w mediach i często stanowią bodziec dla rządzących i przedsiębiorców. Pod wpływem opinii publicznej, odzwierciedlonej w liczbie zebranych głosów, skłonni są oni podejmować decyzje w sprawach istotnych dla społeczeństwa. www.petycje.pl jest polską stroną, na której każdy może zamieścić swoją petycję i dać innym możliwość zagłosowania – za bądź przeciw. W podobny sposób działają największe światowe serwisy, na przykład www.thepetitionsite.com.

Organizacje często posługują się aplikacjami, które umieszczają na stronach WWW, dzięki czemu można szybko i łatwo podpisać petycję. Wystarczy jedynie wpisać wymagane dane w odpowiednie rubryki, czasem również autoryzować wpis poprzez odnośnik wysłany na nasz adres email. Na tej samej zasadzie, korzystając z gotowego formularza, możemy wysłać wiadomość wyrażającą nasz sprzeciw lub prośbę.

Szukaj

Inną formą pomocy bez wychodzenia z domu jest korzystanie z wyszukiwarek, które wspierają działalność charytatywną. Bodaj najbardziej znaną jest www.goodsearch.com, oparta na silniku Yahoo!. Zasada jej działania jest podobna do stron „click to donate”, lecz zamiast klikania po prostu korzystamy z wyszukiwarki, resztą zajmują się sponsorzy. Dodatkowo GoodSearch umożliwia wybranie organizacji, która zostanie wsparta dzięki nam, wystarczy wybrać ją z dostępnej listy.

Istnieją również „charytatywne” paski narzędzi, do pobrania ze stron organizacji charytatywnych i pozarządowych. Szybka i prosta instalacja, a później codzienne korzystanie ze skrótów i wyszukiwarki na pasku pomagają wspierać potrzebujących w bardzo efektywny sposób.

Baw się

Istnieją również strony, które mają na celu przyciągnięcie i zatrzymanie na dłużej internauty dobroczyńcy. Są to gry edukacyjne, w których od naszego wyniku zależy ilość jedzenia bądź wody, które trafią do potrzebujących. Na www.freerice.com wybieramy spośród czterech proponowanych jeden wyraz będący synonimem do podanego na górze ekranu. Za każdą dobrą odpowiedź „zdobywamy” 10 ziarenek ryżu, symbol przekazywanych przez sponsorów datków dla Światowego Programu Żywnościowego (WFP). Na dwóch kolejnych stronach znajdują się quizy geograficzne, podczas których zbieramy wodę (www.freepoverty.com) lub mąkę (www.freeflour.com). Wyświetlające się reklamy sponsorów są niemal niezauważalne.

Kup

Bezpłatna pomoc jest niewątpliwie atrakcyjną formą działalności charytatywnej. Jeśli jednak mamy możliwość wspomóc odpowiednie organizacje również finansowo, nie wahajmy się. Są różne formy przekazywania pieniędzy. Najbardziej oczywista wydaje się bezpośrednia wpłata na konto bankowe. Bez wątpienia jest to dla organizacji najbardziej korzystna droga. Gdy jednak nie możemy (bądź nie chcemy) postąpić w ten sposób, zawsze zostają inne. Aukcje charytatywne i zakupy w wybranych sklepach internetowych przynoszą pożytek obu stronom: potrzebujący otrzymują pieniądze na cele statutowe, my zaś nabywamy pożądany produkt, świadomie wspierając szczytne cele.

Przekaż

Organizacje charytatywne dbają również o ułatwienie samodzielnego promowania ich działalności. Duża część z nich ma swoje konta na portalach społecznościowych, na stronach WWW zamieszczają guzik do szybkiego wysłania artykułu znajomym mailem, umieszczenia wpisu na Facebooku czy Naszej-Klasie bądź „wykopania” odnośnika na Wykop.pl. Każda z tych czynności zwiększa liczbę odbiorców, którzy są kolejnymi potencjalnymi dobroczyńcami.


Autor: Kamila Pokój